sunearth.jpg

اظهارات مدیر موسسه ژئوفیزیک ایتالیا درباره زلزله/ تفسیر نادرست می‌کنند

محققان دنیا اخیرا گزارشی را منتشر کردند که نشان می دهد پدیده های مرتبط با تغییرات آب و هوایی قادرند موجب بروز زلزله شوند. در این راستا رئیس دپارتمان لرزه شناسی تکنوفیزیک موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان شناسی ایتالیا در پاسخ به مهر به تفسیر این نتایج پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، گروهی متشکل از دانشمندان بین المللی به سرپرستی "جان پیرو ایفالدانو" از دانشگاه ملی استرالیا کشف کردند که پدیده های مرتبط با تغییرات آب و هوایی قادرند بر روی حرکات صفحات تکتونیکی اثر بگذارند و موجب بروز زلزله شوند.

این اولین بار است که یک تیم علمی این فرضیه را ارائه می کند. در حقیقت تا به امروز عکس این مسئله مطرح بود. به طوری که برپایه تحقیقات پیشین، جابجایی صفحات زمین با ایجاد رشته کوههای جدید، انشعابات جدید دریا و ... موجب تغییرات آب و هوایی می شوند.

این تحقیقات جدید اولین مطالعه ای است که یک ارتباط برعکس را بین این دو پدیده بررسی کرده است. به گفته این دانشمندان، تغییر جهت و سرعت حرکت صفحات تکتونیکی یک فاکتور کلیدی در بروز زمین لرزه های بزرگی چون زمین لرزه اخیر ژاپن می شود.

گروه فناوریهای نوین خبرگزاری مهر در این راستا نظر کارشناسی "آنتونیو پیرسانتی" (Antonio Piersanti) رئیس دپارتمان لرزه شناسی تکنوفیزیک موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان شناسی ایتالیا را جویا شد.

پیرسانتی در این خصوص توضیح داد: "جان پیرو ایفالدانو یکی از دوستان من است و من از نتایج این بررسیها آگاهم. به طور حتم این تحقیقات از ارزش علمی بالایی برخوردار است اما نباید به روشی نادرست، همانطور که برخی مفسران سطحی انجام می دهند در مورد آن توضیح داد. در واقع آن چیزی که این تحقیقات با وضوحی بیش از همیشه نشان می دهد این است که سیاره ما سیستمی بی نهایت پیچده است که در آن پدیده های طبیعی مختلفی به طور صمیمانه ای با یکدیگر تعامل می کنند."

مدلی که تیم بین المللی به سرپرستی دانشمندان استرالیایی از جابجایی صفحات تکنونیکی در اثر تغییرات آب و هوایی ارائه کرده اند
برپایه این مدل، شدت گرفتن بادهای موسمی در هند مسئول شتاب گرفتن حرکات صفحه تکتونیکی هند شده است به طوری که در یک دوره زمانی 10 میلیون سال این بادها منجر به افزایش سرعت این صفحه حدود 20 درصد برابر با حدود 8 میلیمتر در سال شده است

وی افزود: "برای مثال، چند سال قبل در استدلال کاملی درباره تاثیرات تغییرات اقلیمی بر تغییرات سطح دریا که نتایج آن در شماره 11 مارس 2006 در مجله علمی ژورنال تحقیقات ژئوفیزیک منتشر شد، تیم تحقیقاتی من کشف کرد که حتی زلزله ها نیز اثری نه چندان کوچک بر روی تغییرات سطح دریا دارند اما این بدان معنی نیست که بتوان گفت ارتباطی مستقیم میان زلزله و تغییرات سطح دریا وجود دارد."

این ژئوفیزیکدان توضیح داد: "در این مورد نیز مسئله همینطور است. این محققان با آگاهی، مکانیزم ممکن تعامل میان دینامیکهای اقلیمی و موتور حرکتی صفحات تکنونیکی را مدلسازی کرده اند. اما این مدل، به معنی یک رابطه مسقتیم علت و معلول میان تغییرات آب و هوایی و جابجایی صفحات نیست."

آنتونیو پیرسانتی ادامه داد: "پیغام واقعی این تحقیقات این است که در سیستم زمین، تمام عناصر از طریق مکانیزیمهای بازخورد متقابل با یکدیگر یک رابطه دینامیک دارند و بنابراین تنها با مطالعه همه این عناصر در کنار هم می توانیم به روشی واقع گرایانه بفهمیم که در زمین ما چه چیزی درحال رخ دادن است."

 

 

اکتشاف ژئوفیزیک ، دستگاه ژئوفیزیکی ، خرید و فروش معدن، معرفی دستگاه و تجهیزات ژئوفیزیک، ژئوفیزیک آب زیرزمینی، ژئوفیزیک معدن ، ژئوفیزیک نفت ، تجهیزات ژئوفیزیک ، ژئوفیزیک زمینی ، فروش معدن، ژئوفیزیکهوایی ، ژئوفیزیک دریایی ، اکتشاف ژئوفیزیکی معدن، ژئوفیزیک آبیابی ، اکتشاف آب زیرزمینی ، اکتشاف آبهای زیرزمینی ، ژئوفیزیک اکتشافی نفت ، ژئوفیزیک اکتشافی معدن ، ژئوفیزیک اکتشافی آب ، اکتشاف معدن ، اکتشاف نفت ، اکتشاف نفت و گاز ، اکتشاف آبهای زیرزمینی ، اکتشاف ژئوفیزیکی آب ، اکتشاف ژئوفیزیک نفت ، تعیین محل حفر چاه ، ژئوفیزیک مهندسی ، مهندسی ژئوفیزیک ، اکتشاف ژئوفیزیکی سرب ، ژئوفیزیک چاه آب ، اکتشاف ژئوفیزیکی آهن ، اکتشاف ژئوفیزیکی مس ، دستگاه ژئوفیزیکی ، ژئوفیزیک آبهای زیرزمینی ، اکتشاف ژئوفیزیکی آب زیرزمینی، ژئوفیزیک چاه آب زیرزمینی، آب زیرزمینی ، دستگاه ژئوفیزیک ، آبیابی ژئوفیزیک ، آبیابی ژئوفیزیکی ، اکتشاف ژئوفیزیک ، ژئوفیزیک چاه ، ژئوفیزیک آبیابی ، اکتشاف ، ژئوفیزیک ، ژئوفیزیکی ، تجهیزات ژئوفیزیک ، آبیابی ، آب یابی ، آبهای زیرزمینی ، هیدروژئوفیزیک ، معدن ، معادن ، نفت ، اکتشافات نفت، اکتشاف معدن، ژئوترمال، آبگرم، زمین گرمایی ، اکتشاف معدن آهن ، اکتشاف معدن سرب ، اکتشاف معدن روی ، اکتشاف معدن مس ، اکتشاف معدن منگنز ، تجهیزات ، دستگاه ، دستگاه ژئوفیزیک ، دستگاه ژئوالکتریک ، نرم افزار ژئوفیزیک ، ژئوفیزیک ، زلزله شناسی ، لرزه نگاری ، لرزه نگاری انکساری ، لرزه نگاری انعکاسی ، ژئوالکتریک ، قطبش القایی ، مقاومت ویژه الکتریکی ، مغناطیس سنجی ، الکترومغناطیس ، مگنتوتلوریک ، تلوریک ، مگنتومتر ، گرانی سنجی ، ژئورادار ، گراویمتری ، چاه پیمایی ، حفاری چاه ، شرکت حفاری ، چاه پیمایی ، چاه نگاری ، زمین شناسی، معدن ید، ید، معادن ید.

 

معرفی تجهیزات ژئوفیزیکی

water drop

water