2.jpg

برگزاری اولین کنفرانس ملی مهندسی اکتشاف منابع زیرزمینی: آذرماه 92

برگزاری اولین کنفرانس ملی مهندسی اکتشاف منابع زیرزمینی

دانشگاه شاهرود/دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک

19 و 20 آذرماه 1392

وب سایت : http://www.ncee2013.ir

poster190

معرفی کنفرانس

منابع زیرزمینی شامل مواد معدنی، مواد هیدروکربوری، آب و منابع زمین گرمایی نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می نمایند. علاوه بر این صنایع مختلف برای تولیدات خود نیازمند مواد خام مختلف زیرزمینی همانند مواد معدنی فلزی و غیرفلزی، نفت و مشتقات آن، آب و ... می باشند. برای دستیابی به این مواد نخستین گام اکتشاف آنهاست. امروزه روش های اکتشافی از حالت سنتی و معمول آن خارج شده و استفاده از روش های نوین، پیچیده و فناورانه بسیار جدی شده است. این روش ها همواره در حال توسعه بوده و به طور واضحی به ابعاد انها افزوده می شود. از جمله اهداف این روش ها کاهش هزینه های پروژه های اکتشافی است.
در این راستا دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود به عنوان یکی از قدیمی ترین مراکز آموزش عالی در زمینه اکتشاف و استخراج مواد معدنی، آب و اخیراً نفت و گاز در کشور با پشتوانه علمی و اجرایی قابل توجه به فراهم آوردن زمینه برگزاری یک کنفرانس ملی در زمینه اکتشاف منابع زیرزمینی که به عنوان یک کنفرانس مستقل تا کنون سابقه برگزاری آن در کشور وجود نداشته، نموده است.
برگزاری این کنفرانس موجب تبادل آرا و اندیشه های نوین صاحبنظران، محققین، مدیران و اساتیدی خواهد شد که سالهای متمادی از عمر گرانقدر خود را در اعتلای این مرز و بوم به منظور اکتشاف منابع زیرزمینی نظیر مودمعدنی، هیدروکربور، آب و منابع زمین گرمایی سپری کرده اند و آنچه مشخص است گردآوری اطلاعات موجود در این زمینه به خصوص موارد مطالعاتی موفق از کاربرد روش های اکتشافی باعث پیشبرد اهداف کلان اکتشافی کشور و به تبع آن دستیابی به ذخایر مواد خام مورد نیاز برای توسعه کشور و قطع وابستگی خواهد شد.
یکی از دغدغه های مهم دولتمردان و مدیران بخش های مختلف صنعت و انرژی یافتن منابع جدید زیرزمینی جهت ادامه حیات صنعتی است؛ که البته این مهم با شرایط ویژه کشور و موضوع تحریم های بین المللی جدیت بیشتری دارد. لذا لازم است دراین زمینه سرمایه-گذاری و تلاش بیشتری انجام گیرد
همانطور که اشاره شد دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک، با اتکا به سابقه نسبتاً طولانی و پربار پژوهشی اساتید و دانشجویان خود در ارتباط با اکتشاف منابع زیرزمینی، اقدام به برگزاری همایشی در سطح ملی کرده است تا با ایجاد تمرکز عمومی بر روی موضوع فوق الذکر سبب یافتن راهکارهایی برای بهبود و ارتقای وضعیت کنونی اکتشاف و شاخه های کمتر توسعه یافته آن باشد.
همه ساله یکی دو همایش چند منظوره که یکی از اهداف آنها نیز اکتشاف منابع زیرزمینی است؛ در کشور برگزار می شود و صد البته به دلایل متعددی که موضوع این مقال نیست، شاخه مهندسی اکتشاف منابع زیرزمینی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. بنابراین انتظار می-رود برگزاری کنفرانسی مستقل بتواند به رفع نواقص موجود کمک نموده و در صورت موفقیت در اجرا به شکل منظم در بازه های زمانی مشخص و با موضوعات جالب توجه در آینده نیز ادامه یابد. امید است با یاری خداوند متعال، با برگزاری این کنفرانس، نتایج کاربردی مهمی حاصل شود. چرا که پیش بنی می شود افراد دانشگاهی و صنعتی فعال و مرتط با موضوع بتوانند به شکل رو در روی و بی پرده مشکلات و انتظارات خود را مطرح نموده و به پاسخ های مناسب دست یابند و از سوی دیگر مشکلات موجود در قسمتهای مختلف این صنعت نیز به طور مستقیم به گوش دانشگاهیان و محققین رسانده شود. یقیناً نتایج حاصل از هم  اندیشی هایی از این دست در ارائه راهکارهای مناسب در تمام زمینه های مرتبط با مهندسی اکتشاف منابع زیرزمینی و با توجه به منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری سال 1392 به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، می تواند در تولید و کمک به روان تر شدن چرخه اقتصادی مفید واقع گردد .

محورهای همایش

1) اکتشاف مواد معدنی

1-1 ) زمین شناسی و پی جویی (پتانسیل یابی) مواد معدنی
1-2 ) اکتشافات ژئوشیمیایی مواد معدنی
1-3 ) اکتشافات ژئوفیزیکی (زمینی، هوایی و دریایی) مواد معدنی
1-4 ) روش های چاه پیمایی در اکتشاف مواد معدنی
1-5 ) روش های پردازش، مدل سازی و تلفیق داده ها در پی جویی و اکتشاف مواد معدنی
     1-5-1 ) روش های دورسنجی در پی جویی و اکتشاف مواد معدنی
     1-5-2 ) اصول و کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در پی جویی و اکتشاف مواد معدنی
     1-5-3 ) سایر روش های پردازش، مدل سازی و تلفیق داده ها در پی جویی و اکتشاف مواد معدنی
1-6 ) روش ها و انواع حفاری های اکتشافی در مواد معدنی
1-7 ) تخمین و ارزیابی ذخایر مواد معدنی به روش های مختلف (کلاسیک و زمین آمار)
1-8 ) ارزیابی های فنی و اقتصادی در اکتشاف مواد معدنی

2) اکتشاف مواد هیدروکربوری

2-1 ) زمین شناسی نفت
2-2 ) پتانسیل یابی مواد هیدروکربوری
2-3 ) اکتشافات هیدروکربوری با استفاده از روش های ژئوشیمی آلی
2-4 ) اکتشافات مقدماتی و تفصیلی مواد هیدروکربوری با استفاده از روش های ژئوفیزیکی (زمینی، هوایی و دریایی)
2-5 ) بررسی های آزمایشگاهی و آنالیز مغزه ها به منظور  اکتشاف مواد هیدروکربوری
2-6 ) روش های چاه پیمایی در اکتشاف مواد هیدروکربوری
2-7 ) ارزیابی های پتروفیزیکی مخازن هیدروکربوری
2-8 ) زمین شناسی و اکتشاف مخازن هیدروکربوری غیر متعارف
2-9 ) سیالات حفاری، روش ها و انواع حفاری های اکتشافی در مخازن هیدروکربوری
2-10 ) روش های پردازش، مدل سازی و تلفیق داده ها در اکتشاف مواد هیدروکربوری
2-11 ) ارزیابی های فنی و اقتصادی در اکتشاف مواد هیدروکربوری

3) اکتشاف آب

3-1 ) بررسی های زمین شناسی و دورسنجی به منظور تعیین پتانسیل های آب
3-2 ) ارتباط بین آب های زیرزمینی و منابع آب سطحی
3-3 ) هیدروژئولوژی و ژئوهیدرولوژی آب های زیرزمینی
3-4 ) بررسی ویژگی های کیفی و کمی آب های زیرزمینی
3-5 ) روش های ژئوفیزیکی در اکتشاف و بررسی آب های زیرزمینی
3-6 ) روش های چاه پیمایی در اکتشاف و بررسی آب های زیرزمینی
3-7 ) روش های پردازش، مدل سازی و تلفیق داده ها در اکتشاف و بررسی آب های زیرزمینی
3-8 ) اصول و کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در بررسی آب های زیرزمینی
3-9 ) روش ها و انواع حفاری ها به منظور اکتشاف و استخراج آب های زیرزمینی
3-10 ) ارزیابی های فنی و اقتصادی منابع آب سطحی و زیرزمینی

4) اکتشاف منابع زمین گرمایی

4-1 ) بررسی های زمین شناسی و دورسنجی منابع زمین گرمایی
4-2 ) بررسی های ژئوشیمی وهیدروژئوشیمی منابع زمین گرمایی
4-3 ) بررسی ویژگی های کیفی و کمی چشمه های آب گرم
4-4 ) روش های ژئوفیزیکی در اکتشاف و بررسی منابع زمین گرمایی
4-5 ) روش های چاه پیمایی و اندازه گیری در چاه ها به منظور اکتشاف و بررسی منابع زمین گرمایی
4-6 ) روش های پردازش، مدل سازی و تلفیق داده ها در اکتشاف و بررسی منابع زمین گرمایی
4-7 ) اصول و کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در اکتشاف و بررسی منابع زمین گرمایی
4-8 ) روش ها و انواع حفاری ها به منظور اکتشاف و استخراج منابع زمین گرمایی
4-9 ) ارزیابی های فنی و اقتصادی منابع زمین گرمایی

 

 

اکتشاف ژئوفیزیک ، دستگاه ژئوفیزیکی ، خرید و فروش معدن، معرفی دستگاه و تجهیزات ژئوفیزیک، ژئوفیزیک آب زیرزمینی، ژئوفیزیک معدن ، ژئوفیزیک نفت ، تجهیزات ژئوفیزیک ، ژئوفیزیک زمینی ، فروش معدن، ژئوفیزیکهوایی ، ژئوفیزیک دریایی ، اکتشاف ژئوفیزیکی معدن، ژئوفیزیک آبیابی ، اکتشاف آب زیرزمینی ، اکتشاف آبهای زیرزمینی ، ژئوفیزیک اکتشافی نفت ، ژئوفیزیک اکتشافی معدن ، ژئوفیزیک اکتشافی آب ، اکتشاف معدن ، اکتشاف نفت ، اکتشاف نفت و گاز ، اکتشاف آبهای زیرزمینی ، اکتشاف ژئوفیزیکی آب ، اکتشاف ژئوفیزیک نفت ، تعیین محل حفر چاه ، ژئوفیزیک مهندسی ، مهندسی ژئوفیزیک ، اکتشاف ژئوفیزیکی سرب ، ژئوفیزیک چاه آب ، اکتشاف ژئوفیزیکی آهن ، اکتشاف ژئوفیزیکی مس ، دستگاه ژئوفیزیکی ، ژئوفیزیک آبهای زیرزمینی ، اکتشاف ژئوفیزیکی آب زیرزمینی، ژئوفیزیک چاه آب زیرزمینی، آب زیرزمینی ، دستگاه ژئوفیزیک ، آبیابی ژئوفیزیک ، آبیابی ژئوفیزیکی ، اکتشاف ژئوفیزیک ، ژئوفیزیک چاه ، ژئوفیزیک آبیابی ، اکتشاف ، ژئوفیزیک ، ژئوفیزیکی ، تجهیزات ژئوفیزیک ، آبیابی ، آب یابی ، آبهای زیرزمینی ، هیدروژئوفیزیک ، معدن ، معادن ، نفت ، اکتشافات نفت، اکتشاف معدن، ژئوترمال، آبگرم، زمین گرمایی ، اکتشاف معدن آهن ، اکتشاف معدن سرب ، اکتشاف معدن روی ، اکتشاف معدن مس ، اکتشاف معدن منگنز ، تجهیزات ، دستگاه ، دستگاه ژئوفیزیک ، دستگاه ژئوالکتریک ، نرم افزار ژئوفیزیک ، ژئوفیزیک ، زلزله شناسی ، لرزه نگاری ، لرزه نگاری انکساری ، لرزه نگاری انعکاسی ، ژئوالکتریک ، قطبش القایی ، مقاومت ویژه الکتریکی ، مغناطیس سنجی ، الکترومغناطیس ، مگنتوتلوریک ، تلوریک ، مگنتومتر ، گرانی سنجی ، ژئورادار ، گراویمتری ، چاه پیمایی ، حفاری چاه ، شرکت حفاری ، چاه پیمایی ، چاه نگاری ، زمین شناسی، معدن ید، ید، معادن ید.

معرفی تجهیزات ژئوفیزیکی

water drop

water